Uit de collectie: Margriet Breishow

Vandaag weer een glimp van een mooie Marktplaatsvondst: ik vond vijf uitgaves van Margriet Breishow uit de jaren vijftig. Margriet Show (opgedeeld in Breishow en Modeshow) verscheen drie keer per jaar.

Breishow was een uitgebreid magazine met patronen voor iedereen, voor elke gelegenheid. In thematische fotoreportages werden er modellen gepresenteerd voor vrouwen, mannen en kinderen, voor beginnende breisters en gevorderden. Voor elke uitgave ontwierp de ontwerpster Louise Simonis een aantal patronen. Op de cover was steeds haar ontwerp afgebeeld. Ze schijnt nogal een breiberoemdheid geweest te zijn. Een eerste zoektocht op Google leverde helaas nog niks op. Ik ben wel benieuwd naar haar, dus mocht een van jullie meer informatie over hebben, dan hoor ik het graag!

Die vijf uitgaves geven een mooi beeld van een verandering in het modebeeld en de (relatieve) cultuurverschuiving die plaatsvond in de jaren vijftig. Waar de editie van 1953 nog heel klassiek (en degelijk) is met veel aandacht voor minutieus kantwerk en ‘cropped’ ajourpatronen, oogt de laatste uit 1959 heel jong en fris. De modellen dragen meer wijde en lange vesten, gemaakt van dikkere wol in kabels en bijzondere patronen. Begin jaren vijftig leunen de patronen nog hevig op het modebeeld van de jaren veertig en bij tijden op de New Look van Dior, terwijl in de Breishow van 1959 de jaren zestig zich al aankondigen.

De kaft van Margriet Breishow 1953

De cover van Margriet Breishow 1953.

Margriet breishow 53-59_30

En de kaft zes jaar later.

De foto’s werden vaak vergezeld van (voor ons soms politiek incorrecte en hilarische) bijschriften. Je zag de rol van de vrouw er (een beetje) in veranderen. In 1953 was het belangrijk dat de vrouw truien kon breien voor haar man (en werd ze hooghartig afgebeeld samen met twee welwillende vrijgezellen). In 1959 breit een chemisch analiste tijdens haar pauze een truitje voor zichzelf.

Natuurlijk kwamen er een aantal vesten en truien regelrecht op mijn wensenlijst terecht – voor één vest ga ik zelfs al wol uitzoeken op Edinburgh Yarn Fest waar ik dit jaar voor het eerst naar toe ga (#excited!).

Ik laat de foto’s (en de bijschriften) verder voor zich spreken:

Margriet breishow 53-59_31

“Ze durven haar wel aan die twee mannen – verstokte vrijgezellen! – al kijkt ze nog zo hautain. Ze zullen haar bloemen sturen en bonbons, ze zullen vechten om de eer haar thuis te brengen want al trekt ze nu heel verwaand haar neusje op, ze weten dat achter deze pose een huiselijk meisje schuilt, dat maar wat graag de breinaalden hanteert.” (1953)

Margriet breishow 53-59_12

En dit zijn dan die verstokte vrijgezellen. Tja.

Margriet breishow 53-59_16

“Riet staat haar mannetje… maar met de breipennen weet ze ook wel raad! Ze draagt hier een juweel van een jumper. Het zogenaamde relief-patroon is ontstaan door op ingenieuze wijze te meerderen en te minderen. Opletten is bij dit werkje het wachtwoord!” (1954)

Margriet breishow 53-59_17

“Kom, nu is het genoeg, denkt mijnheer, maar mevrouw werpt nog even een laatste blik in de spiegel. Ja alles is in orde en dat resada-groene blousje is beeldig geworden! Straks zal het complimentjes regenen, want die combinatie van ajour- en ribbelpatroon is uitermate geslaagd.” (1954)

Margriet breishow 53-59_26

“Als een korenbloem zo blauw is de jumper die Laura heeft gebreid. Ze draagt hem op een grijze skibroek. Alle delen zijn afzonderlijk gebreid en let U er eens op hoe schitterend het ingebreide patroon van de schouders naar de hals verloopt. De sportieve wollen muts met klep sluit stevig om het hoofd.” (1955)

Margriet breishow 53-59_27

“Boven in de boom lijkt ons nu niet direct een ideale plaats om uit te rusten, maar och, als we op vakantie zijn, maken we graag jeugdige capriolen. We moeten echter voor zulke sportieve grapjes als boomklimmen de juiste kleding dragen, bijvoorbeeld zo’n pantalon die er tegen kan en een trui met een leuk ingebreid patroon.” (1957)

Margriet breishow 53-59_2

Loek en Bob hebben een B.M. Elke vakantie treft U hen aan op het water. Dan zeilen zij op de Loosdrechtse plassen, op de Friese meren of tussen de Zuidhollandse eilanden. Zij leven dan in lange pantalons en dikwijls ook in dikke truien. Loek heeft de afgelopen winter weer eens de pennen ter hand genomen en voor haarzelf en haar echtgenoot twee truien gebreid in patentsteek. Zij koos dikke, grijsblauwe wol en breide in de elastische patentsteek. Beide modellen kregen raglanmouwen en reikten tot over de heupen. Toen er wat wol over was, besloot Loek voor zich zelf een leuke muts te breien. Als het gaat stormen, komt die óók van pas. Is dit niet iets om na te doen?” (1959)

Margriet breishow 53-59_4

“‘Wat ziet die vrouw er leuk uit’, denk je onwillekeurig als je dit plaatje ziet. ‘Zo eenvoudig en toch zo smaakvol’. Haar vest bewijst dat zij van goede kleren houdt. Het is een model met ingebreide blokjes; de voor- en achterpanden zijn dwarsgebreid.” (1959)

Margriet breishow 53-59_7

“‘Mademoiselle’ heeft een verkeersfout gemaakt, oei, wat zou de agent wel zeggen! Zelfverzekerd lacht zij hem toe: zou haar heus een bon geven? Zelfverzekerd kan deze Française wel zijn in haar modieuze jasje in tweekleurig ruitpatroon, dat het effect heeft van geweven stof te zijn. Het is echter heus met de pen gebreid!” (1959)

Margriet breishow 53-59_10

“Met deze anorak zoudt U de zuidpool-expeditie mee kunnen maken en het nóg niet koud hebben! Het model is gebreid van zwarte wol in een geribd patroon. Het heeft een warme voering van witte teddybeerstof en werd met witte randen, waarop geborduurde motiefjes, versierd. De capuchon kan met een koordje worden gesloten.” (1959)

  5 comments for “Uit de collectie: Margriet Breishow

  1. jonna
    20 februari 2017 at 09:30

    Het zou echt leuk zijn als de patronen ook toegankelijk zouden zijn. Kunnen jullie geen afspraak maken met Margriet hierover? (er zit natuurlijk auteursrecht op).

    • Lieke
      22 februari 2017 at 09:50

      We hebben contact gehad met Margriet. Er zitten inderdaad auteursrechten op en daarom mogen we ze helaas niet publiceren!

      • Marloes
        23 februari 2017 at 07:28

        Het is vooral erg jammer dat Margriet hier zelf niets meer mee doet. Het ligt nu maar in het archief te liggen, zonde toch!

        • Lieke
          24 februari 2017 at 11:53

          Ja, dat is heel erg zonde! De patronen zijn alleen geen eigendom van Margriet, maar van de ontwerpers. Margriet mocht de patronen zelf één keer publiceren. Wie de ontwerpers zijn (los van Louise Simons), is jammer genoeg niet duidelijk. Margriet heeft daar zelf geen informatie van.

  2. Ellis
    18 april 2017 at 12:31

    Wat ik persoonlijk erg mooi vind aan al deze modellen en de mode van toen is dat er nette schouders en mouwsopeningen in gemaakt werden. De latere t-shirts en andere makkelijke en/of snelle patronen die gemaakt werden zijn nog wel toonbaar voor tienermeisjes maar doen een vrouwenfiguur geen eer aan.
    Vrouwen hebben van nature rondingen, oké, de ene meer de andere minder 😄 , maar daarop passen geen vierkante mouw en schouderpartij of zelfs ontbrekende vormgeving.
    Ik heb ‘rondingen’ (52) en daarbij is het flatteus als kleding mooi gemaakt is, geen franjes zoals een paar jaar geleden mode was bijv. Ook vind ik dat vanaf een bepaald moment de bovenarm niet meer onbedekt kan, kijk maar in de rondte. Gr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *