Inspiratie: breiwerktentoonstelling ‘van Chanel tot Westwood’

** Vintage knits in the wild! Hilde bezocht vorig jaar een breitentoonstelling in Rotterdam, kijk gauw mee!**

DSC09623

Gebreide badpakken uit de jaren ’30

Zo is er niets, zo waren er vorig jaar maar liefst twee tentoonstellingen speciaal gericht op breien en gebreide kleding te zien in Nederland! Natuurlijk zijn er plekken zoals het Textielmuseum in Tilburg, maar daarbuiten krijgt breiwerk in Nederlandse musea weinig aandacht.

 

DSC09624

Boho! Filet gehaakte jurken uit de jaren ’20 en ’30.

 

Even iets eerlijk opbiechten: Lieke en ik waren al een tijdje van plan om dit blog te gaan starten (vandaar dat we ook flink wat bronnen verzameld hebben), maar het kwam er uiteindelijk pas begin dit jaar van. Vandaar dat ik, met het oog op een blogpost, bij de tentoonstelling Insteken, omslaan… Breiwerk van Chanel tot Westwood in de Kunsthal in Rotterdam langs ben gegaan. Ook omdat ik graag naar historische kleding in musea ga en hoe vaak zitten daar nou gebreide stukken tussen? Helaas is mijn plan om die post te maken terwijl de tentoonstelling nog liep niet gelukt, maar zo kunnen jullie er alsnog meekijken!

 

DSC09621

Even buiten de vraag of met de hand gebreide badpakken comfortabel waren, vooral als ze nat waren; zijn deze art deco ontwerpen en kleuren niet ontzettend cool?

 

De tentoonstelling is oorspronkelijk gemaakt voor het Fashion and Textile Museum in Londen, met een flink deel van de collectie breisels van de Engelse verzamelaars Mark en Cleo Butterfield. De show richtte zich op de periode van begin twintigste eeuw tot nu, met het soort met de hand gebreid werk dat wij in De Breistaat laten zien, maar ook machinaal gebreide stoffen, te beginnen met de jersey twinsets van Coco Chanel, stukken van Vivienne Westwood, Missoni en Comme des Garçons en meer couture en arty conceptual knitwear van moderne ontwerpers.

 

DSC09618

Comfortabele daywear uit de jaren ’30: lang en recht silhouet met een taille.

 

DSC09617

Even dat feather and fan truitje van dichtbij bekijken! Deze steek wordt nog steeds veel gebruikt.

 

De tentoonstelling gaf een goede indruk van (hand)breien in de 20ste eeuw: uiteraard was ik vooral geïnteresseerd in werk van het begin daarvan, vandaar dat mijn foto’s zich daar op concentreren. Foto’s van het edgy contemporary work, dat ik vooral conceptueel tof vind maar niet echt draagbaar, kun je nog wel op andere plekken te vinden. Helaas waren mijn skills in fotograferen niet zo denderend, excuses voor eventuele matige kwaliteit!

 

DSC09615

Make Do and Mend: truien en vesten uit de jaren ’40 van restjes en gerecyclede wol. Als je denkt dat mensen toen alleen maar sombere kleuren of zwart-wit droegen, is het een behoorlijke needle scratch om deze fleurigheid te zien!

 

Begin 20ste eeuw begonnen mensen steeds vaker breigoed niet alleen als ondergoed en accessoires te dragen, maar ook als bovenkleding. Natuurlijk waren er al subculturen, *kuch* vissers, die dit al eerder deden, maar toen werd het pas echt GROOTS. De techniek om op industriële wijze hele fijne stoffen te breien bestond ook al langer, maar Chanel paste ook tricot jersey als een van de eersten toe op bovenkleding.

 

DSC09625

Het Fair Isle overzicht. De spencers werden in de jaren ’20 populair door The Prince of Wales, die met zijn golftrui op een portret stond. Omdat je deze truien kunt breien met restjes, bleek het ook heel handig in latere sobere jaren. En ook omdat het mooi is, natuurlijk!

20151230_114917

Ik vond de kleuren van deze trui zo mooi! In Nederland hebben we geen streek met een vergelijkbare methode breien als de Shetland Eilanden, waar Fair Isle breien vandaan komt. De meeste stranded knits die wij tot nu toe tegen zijn gekomen, zijn geïnspireerd door Noorse motieven.

 

Het comfort van gebreide kleding, elastische en soepele stukken waarin je je kon bewegen, droeg bij aan/ging hand in hand met de groter wordende vrijheid van vrouwen. De invloed van sportkleding op ‘gewone’ alledaagse kleding, die er mee voor zorgde dat mensen zich steeds informeler zijn gaan kleden, begon in die tijd al – en dan denk ik aan tennis-, golf-, wandel- en wintersportkleren!

 

20151230_115242

Folklore uit Duitsland en Oostenrijk: ondanks de Tweede Wereldoorlog was de Tiroler stijl ook in de jaren 40 en 50 populair.

20151230_115222

Naast kabels zie je ook veel borduursels in dit soort breiwerk.

 

DSC09627

Studentikoos en sportief breigoed uit de jaren ’50.

20151230_114930

De speelse patronen in dikke wol van Mary Maxim kun je nog steeds online vinden! Haar door traditioneel Cowichan werk geïnspireerd werk lijkt veel op het soort bonte print truien die nu ook weer fashionable zijn.

 

Ik was alleen al enthousiast over het feit dat er a) breigoed te zien was en b) het uit de periode was die wij hier willen laten shinen, maar er waren wel een paar minpuntjes. Ik vond het wel een beetje jammer dat er geen catalogus of boek bij de tentoonstelling te krijgen was en de keuze voor allemaal etalagepoppen met een zelfde silhouet deed afbreuk aan de hoe de kleding viel (vooral die hoge priemborstjes bij de jaren ’20 jurken, dat was de tijd van zo plat en recht mogelijk!). Verder had ik graag nog wat meer links gezien naar zowel het maakproces van het met de hand gebreide werk als dat van de innovaties in technologie die ervoor hebben gezorgd dat we nu allemaal fijne tricot dragen, en hoe het was/is om de stukken te dragen. Meer dingen zoals de Fair Isle trui naar een vintage 40s patroon die Cleo als tiener in de jaren 60 maakte, de kiem van haar obsessie! Desalniettemin heb ik er veel uit gehaald en hoop ik dat er nog meer van dit soort tentoonstellingen zullen volgen (call us!).

 

20151230_115023

De glamoureuze cocktailtruitjes uit de jaren ’50 met ajour, angora en glitter, borduursel en pailletten.

Save

Save

Save

Save

Save

  3 comments for “Inspiratie: breiwerktentoonstelling ‘van Chanel tot Westwood’

  1. Ellis
    18 april 2017 at 11:10

    Soms kan een camera erg ‘dwars’liggen hè? 📸 😄

    Het kleurige truitje benoem je als’ feather and fan’ maar ik denk dat het een van de chevronsteken is. Op diverse stekensites gekeken.

    Laatst nog ergens een discussie tegengekomen, weet niet waar, over de feather and fan waarin gezegd werd dat vaak een (old)shalesteekpatroon en het originele feather-and-fan door elkaar gehaald / verkeerd benoemd werden. Gr.

    • Hilde
      18 april 2017 at 16:03

      Wat interessant! Ik ben even gaan googlen, en Barbara G. Walker (van de invloedrijke boeken met steken) ziet het als dezelfde steek, maar volgens Elizabeth Lovick (Northern Lace) zijn het twee verschillende. De steek van dat truitje is nog iets anders dan die twee, denk ik. Als je bedenkt dat breien heel lang voornamelijk mondeling is doorgegeven, is het niet zo vreemd dat er in de loop der tijd verwarring over termen ontstaan is. Zeker met migratie in het spel!

  2. Ellis
    18 april 2017 at 17:56

    Ik keek oa op knittingonthenet en Drops en voor zover als ik het kan beschrijven is de scherpe zigzag met diagonale lijnen een Chevron en de -bijna bewegende- golvende is de feather and fan. Maar ik ga er niet op wedden want er zijn zo ontzettend veel mogelijke steken en uiteindelijk doet het er niet zo toe maar daar staat weer t.o dat het fijn zou zijn om meer universele benamingen te hebben aangezien we tegenwoordig mondialiserend breien, pfff? Voor iedere voor is ook weer een anti, houd niet op , lol.
    Terwijl ik schrijf komt de volgende tegenstelling in mijn hoofd. Bv over fair-Ilse/Noors en damast die schijnen ook steeds door elkaar gestrooid te worden terwijl dat echt totaal anders is nl de eerste 2 meerkleurig en de laatste eenkleurig maarik ben dan ook dochter van textielmensen en was hier al vroeg mee bekend.
    Fijne dag nog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *