Vintage van nu review: Knit Back in Time

** Wil je weten hoe je het beste een vintage breipatroon kan reconstrueren? Het boek Knit Back in Time helpt je een eind op weg!**

Een aantal weken geleden schreef ik over het tennisvest uit een Scheepjesjournaal dat ik heel graag wil maken. Veel handvaten heb ik niet – het garen bestaat niet meer, er stonden geen afmetingen bij en een stekenverhouding miste ook in het patroon. Hoewel dit patroon wel heel weinig informatie geeft, was het niet ongewoon dat vintage patronen minimale aanwijzingen gaven. Ze werden normaliter maar in één of twee maten uitgeschreven en dan was de maatvoering ook nog eens heel anders dan die nu is. Tel daarbij wol die niet meer in productie is op en je moet wel heel erg je best doen om dat droompatroon uit de jaren veertig in jouw maat te kunnen maken.

Knitbackintime
De beste handleiding om vintage patronen te breien!

Gelukkig hoef je zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden. De Britse Geraldine Warner bracht in 2013 Knit Back in Time uit. Haar moeder en grootmoeders leerden haar breien en zo kreeg ze ook de liefde voor de patronen die ze in hun jeugd maakten met de paplepel ingegoten. Ze richtte in 2009 het ondertussen ter ziel gegane Skiff Vintage Patterns op vanuit de overtuiging dat die oude patronen levend gehouden konden worden door ze daadwerkelijk te breien in plaats van ze als erfstuk te bewaren.

Knit Back in Time, dat in de Verenigde Staten onder de naam Vintage Design Workshop is verschenen, is een boek waarin je technieken leert om vintage patronen volgens moderne maatstaven aan te passen, maar ook om moderne patronen een retro-tintje te geven. De schrijver richt zich op de periode van de vroege jaren twintig tot halverwege de jaren zestig. Daarna verschenen namelijk patronen met meer maten en met wol vergelijkbaar met die we nu gebruiken.

Na een korte geschiedenisles over de ontwikkeling van breiwerk in de twintigste eeuw neemt Geraldine je aan de hand om het patroon te deconstrueren en weer te reconstrueren. Zo schrijft ze waar je op moet letten wanneer je het garen moet vervangen, waarom je proeflapjes moet breien (héél veel proeflapjes moet breien) en hoe ease de vintage look van je breiwerk kan beïnvloeden. Ze gebruikt hierbij steeds hetzelfde patroon, de Tea-Time Jumper uit de jaren veertig. Dit maakt haar beschrijvingen nog concreter. Helaas staan er geen patronen in het boek, maar geeft ze achterin het boek een lijst met websites waar je ze wel kunt vinden. Op haar eigen site staat ook een selectie, waaronder de Tea-Time jumper!

kbit_ww2-500x346
In het boek staan helaas geen patronen, maar Geraldine Warner toont wel haar eigen werk, waaronder een mooie versie van de befaamde Victory Jumper! Foto: Geraldine Warner

In het boek staan veel rekensommen om je patroon aan de hand van je stekenverhouding aan te passen en bijvoorbeeld in een grotere maat of langer te maken. Voor de breisters die zonder wiskundeknobbel geboren zijn (raises hand) worden alle berekeningen duidelijk uitgelegd. Heel handig, wanneer je zoals ik een vest from scratch moet reconstrueren!

Van onschatbare waarde vind ik het overzicht met verschillende mouwen en halslijnen. Zo staat er hoe je een mouwkap kunt aanpassen naar een box-head sleeve of dollman sleeve, de schouders aan kan passen en hoe je een V-hals in je breiwerk kunt integreren.

Omdat het reconstrueren van een patroon van zeventig jaar oud wellicht niet aan iedereen is besteed, vertelt het tweede deel van het boek hoe je hedendaagse patronen diezelfde vintage flair kunt geven. In dit gedeelte van het boek richt Geraldine zich niet op het opnieuw creëren van een kledingstuk van weleer, maar toont ze details en elementen die je in je moderne breiwerk kunt opnemen.

Dit deel is ook boeiend voor de breisters die wel geïnteresseerd zijn in die vintage patronen, omdat de schrijver er aandacht besteedt aan design-aspecten van vroeger, zoals shaping methods en andere details. Ook in dit gedeelte van het boek staat er een overzicht met verschillende elementen, zoals kraagjes en zakken.

Foto van Wen Versteeg
Onze eigen verzameling vintage breiwerken. Foto: Wen Versteeg

In het boek staat veel informatie over de basis van breien, wat voor de ervaren breister misschien niet nieuw is. Doordat Geraldine Warner steeds de link legt met de historische feiten, blijft het boek echter ook interessant voor hen. Ze houdt rekening met de mensen die echt voor de vintage look gaan, van het soort garen dat je het best kunt gebruiken tot welke kleuren gangbaar waren. Niettemin blijft het boek toegankelijk voor iedereen die wellicht geïnteresseerd is in vintage breiwerk, maar niet full monty wil gaan.

Knit Back in Time is geen geschiedenisboek, maar zorgt er wel voor dat die geschiedenis weer herleeft door patronen van weleer nieuw leven in te blazen.

Wil je een voorproefje? Op haar site geeft ze een samenvatting van de tips & tricks die in het boek voorkomen en het lezen waard zijn!