Vintage van nu review: A Stitch in Time Vol 1

** Hilde werpt een blik op haar gateway drug into vintage knitting: A Stitch in Time Vol 1 van Jane Waller en Susan Crawford.**

 

DSC09637

Ik kan geen precies punt aanwijzen waarop ik helemaal voor vintage breisels ging, los van dat ik het altijd zulke leuke kleren vond in tv en film, maar ik weet nog wel hoe weg ik was van de Britse vintage patronen van A Stitch in Time Vol 1 die stuk voor stuk verschenen op Ravelry in 2008. Zo mooi! Zo bijzonder! Zo veel! De styling, de kleren, de modellen! ? Zoiets was ik nog niet eerder tegengekomen. Ik móest het natuurlijk hebben en ik heb er inmiddels verschillende patronen uit gemaakt. Eens kijken of het nog steeds een standaardwerk is!

 

A Stitch in Time Vol 1 - Jane Waller & Susan Crawford

A Stitch in Time – Vintage Knitting & Crochet Patterns 1920-1949: Vol. 1
Jane Waller & Susan Crawford
Arbour House Publishing Ltd, 2008
ISBN 978-0-9556206-2-1

 

ASIT Vol 1 (sorry, ik ga het afkorten vanaf nu) is eigenlijk een heruitgave van een gelijknamig boek uit 1972, van Jane Waller, dat mee zorgde voor een nieuwe impuls voor interesse in kleding uit de jaren ’20-’40 en in het bijzonder het zelf maken daarvan. Jane Waller, auteur van o.a. boeken voor kinderen, sociale geschiedenis en mode en nu gespecialiseerd in keramiek en tuinieren, gebruikte oude patronen maar paste deze aan aan de toenmalige smaak en snit. De heruitgave uit 2008 is niet alleen een veel uitgebreider boek – 57 patronen! – maar plaatste óók de oude patronen in het boek, zodat je altijd kunt kiezen voor de oorspronkelijke variant. Bovendien zijn de modernere versies niet zo radicaal anders als die in 1972. Overigens staan ook niet alle patronen van de versie uit 1972 in die van 2008!

The fabulous Susan Crawford is een Brits ontwerper, auteur en modehistoricus, gespecialiseerd in klassieke breisels en haaksels, met meer dan twee decennia ervaring and counting! Ze weet dus niet alleen veel over vintage knits, zoals in dit boek te zien is; ze ontwerpt ook moderne patronen geïnspireerd door het verleden. Check haar patronen op Ravelry! Susan woont op een boerderij in het noorden van Engeland met haar techie man Gavin en heeft een eigen kudde schapen. Na afgelopen jaar een succesvolle behandeling tegen borstkanker te hebben ondergaan, #fuckcancer, zijn we stilletjes aan het duimen dat komend jaar haar langverwachte Vintage Shetland Project zal verschijnen. Maar even terug naar ASIT Vol 1.

 

In de jaren '20 hielden ze van beige en haken, obviously.

In de jaren ’20 hielden ze van beige en haken, obviously.

 

ASIT Vol 1 beslaat 1920 tot 1949 (overigens is er ook een Vol 2, waaraan we zeker ook nog een keer aandacht aan gaan besteden, dat de jaren 1930-1959 beslaat, for all you fiftieslovers out there!). Vol 1 heeft maar een paar patronen uit de twenties, die het goed zouden hebben gedaan in series als Peaky Blinders of Downton Abbey, maar het leeuwendeel komt uit de jaren ’30 en ’40. Het boek is verdeeld in verschillende tijdperiodes: The Tubular Look 1920-32; The Feminine Look 1932-35; The Fitted, Tailored Look 1935-37; Smart Suits 1937-40 en The Square Look 1940-49. De dynamische jaren ’30 zijn dus goed vertegenwoordigd. Iedere periode wordt voorafgegaan met een stukje over de geschiedenis van die tijd. Niet alleen stijl, mode-ideaal, en silhouet komen aan bod, maar ook make-up en haar, ondergoed, zelf kleding maken, werk vs thuis, en trends gerelateerd aan wat er toen politiek en maatschappelijk gebeurde.

 

Deze jaren '30 jumpers zijn nog steeds heel draagbaar! Het truitje links lijkt heel erg op één die voorkwam in de film Gosford Park.

Deze jaren ’30 jumpers zijn nog steeds heel draagbaar! Het truitje links lijkt heel erg op één die voorkwam in de film Gosford Park.

 

Het is leuk te zien hoeveel verschil er tussen de idealen van een paar decennia zit; van jongensachtig recht en jeugdig in de jaren ’20 via de excentrieke details en competente looks van de jaren ’30 naar de brede schouders en slimme zuinigheid met garen van de jaren ’40. De modellen zijn ook goed gekozen en gestyled: Theodora Burrow van Theodora Goes Wild Knits , Fleur de Guerre van Diary of a Vintage Girl en Miranda Barrie doen veel om de sfeer van die tijd terug te halen.

 

De middelste is een prima voorbeeld van het soort truien die je goed met restjes kon breien, zoals in de jaren '40 onder het motto 'Make Do And Mend' veel werd gedaan.

De middelste is een prima voorbeeld van het soort truien die je goed met restjes kon breien, zoals in de jaren ’40 onder het motto ‘Make Do And Mend’ veel werd gedaan.

 

Een typisch vintage ding is dat heel veel truitjes korte mouwen hebben. Konden mensen toen beter tegen de kou of zo? Het is vast wel spaarzamer met wol, vooral als het ook hoge tailles zijn, maar persoonlijk vind ik wol te warm als het kortemouwenweer is, en als het frisser is zijn korte mouwen te koud. Ik vraag me af of meer vintage draagsters hier last van hebben! Ik denk er zelfs over om aan één van mijn vintage truitjes langere mouwen te breien, om het draagbaarder te maken.

 

Een ander typisch vintage ding: zelfgebreid ondergoed

Een ander typisch vintage ding: zelfgebreid ondergoed

 

Zelf houd ik heel erg van de hoge tailles en korte vestjes en truitjes uit de jaren ’30 en ’40, maar het is wel handig als je dan broeken, rokken of jurken hebt die daar bij aansluiten. Natuurlijk kun je de patronen ook langer maken – vooral van de 20s-truien zou je makkelijk tunieken kunnen maken! – maar in verschillende gevallen is dat in de nieuwe versies van de patronen al gebeurd. Soms pakte dat niet altijd even flatteus uit, vind ik zelf, maar wellicht speelden tijdsdruk en wispelturige garens een rol. En dan staan er altijd de oude patronen nog voor!

 

De eerste badpakken breiden mensen zelf!

De eerste badpakken breiden mensen zelf!

 

De nieuwe versies van de patronen gebruiken moderne garens, alleen zijn die helaas vaak niet meer te krijgen (net als bij de oude). Wij kijken vaak op Ravelry voor vergelijkbare garens, maar in de deels digitale heruitgave van 2011 (patronen zijn nu ook los verkrijgbaar via Ravelry!) zijn de patronen opnieuw gemaakt met Susan Crawfords eigen merk Britse wol Excelana, dat speciaal toegespitst is op vintage patronen. De meeste patronen zijn afkomstig uit dames- en breibladen; Everywoman, Good Housekeeping, Stitchcraft, Good Needlework & Knitting; andere zijn van wolmerken zelf zoals Bestway en Sun-Glo.

 

Deze heb ik allemaal zelf een keer gemaakt!

Deze heb ik allemaal zelf een keer gemaakt!

 

Verspreid door het boek vindt je authentieke tips, zoals ‘maak je eigen gebreide knopen of schoudervullingen!’ en ‘let op je houding als je breit!’. Een ander schattig detail zijn de tips in de oude patronen voor kleurcombinaties van je breisel met de rest van je outfit en accessoires. Nou zijn matchy-matchy tas en schoenen in de mainstream mode van nu weinig te vinden, omdat dat nu als een beetje braaf wordt gezien. Vaak denken mensen hierdoor en door alle zwart-wit foto’s en films dat mensen dan ook wel een vrij tam palet droegen. Verrassend genoeg zijn het vaak gedurfde kleurencombinaties die we nu niet vanzelfsprekend vinden: bessenroze met groen, poederblauw met pruimpaars, of hemelsblauw en bruin: the sky is the limit!

 

En deze staan op mijn wishlist!

En deze staan op mijn wishlist!

 

Zo nog eens door ASIT Vol 1 bladerend, zie ik nog tig truien en vesten die ik graag zou willen hebben. Al is het een prijzige aanschaf, ik vind het meer dan de moeite waard! Zie jij hier iets tussen wat je zelf zou willen hebben?

 

  7 comments for “Vintage van nu review: A Stitch in Time Vol 1

  1. Ama
    27 januari 2017 at 21:24

    Wat een prachtige truitjes! Ze staan allemaal op mijn wishlist (en juist graag met korte mouwtjes ?).

    • Hilde
      28 januari 2017 at 14:13

      Dank je! Ik vind korte mouwtjes wel heel leuk staan en goed voor de vintage look. Misschien eens kijken met luchtiger garens. Brei je ze wel met wol?

  2. Marleen
    28 januari 2017 at 15:47

    Voor mij springt het rode truitje met de haaientandenhals eruit! Ondertussen heb ik een gebonden jaargang van de Beatrijs op Marktplaats kunnen krijgen, uit 1949. Er staan heel duidelijke breibeschrijvingen in. In ‘De Katholieke Illustratie’ jammergenoeg helemaal niets.
    Maar misschien nog een tip: Tineke van De 2deHands Wol Winkel maakt mooie foto’s van haar wolletjes en acrylletjes (‘courtelle’ is geloof ik het oude woord voor acryl 😉 en verkoopt ze voor heel leuke prijzen.

    • Hilde
      30 januari 2017 at 11:43

      Ja, die is ook het populairste op Ravelry, heel bijzondere halslijn!

      Oh, tof! Ja, in de Beatrijs staan echt leuke patronen.

      Dank je wel voor de tip, die kenden we nog niet! We gaan nog een pagina maken met alle tips die we gekregen hebben en wat we zelf aan plekken op internet weten waar je meer over Nederland vintage breien kunt vinden.

  3. Ellis
    18 april 2017 at 08:26

    Hallo,
    De korte mouw had idd te maken met hoeveelheid te gebruiken garen en dit zijn boeken/bladen van Engelse herkomst? Daar is het meestal iets frisser dan hier waardoor men wol in de zomer droeg. Bovendien, wat moet het schaap dan? Dat loopt bijna het hele jaar met die jas aan behalve vroeg in het voorjaar eventjes. Heeft die last van de temp? Wol is juist het hele jaar draagbaar maar moet dan of dun gebreid of dun geweven zijn.
    Ik vind juist dat men tegenwoordig raar omgaat met kleding. Nu ben ik 60+ en nog bekend met hoe mijn moeder en oma zich kleden toen ik klein was maar midden in de winter dragen vrouwen, binnen, mouwloze kleding??! Onbegrijpelijk ! En dan moet natuurlijk wel de verwarming aan, ook dat nog. En in de zomer draagt men vaak lange broeken?

    Wat ook telt is dat in die tijd geld een rol speelde, jaren 20 was de recessie, daar weer uit zien te komen in de jaren ’30 en daarna WO2 en wederopbouw , het hield niet op. Gelukkig dat vrouwen niet mee hoefden draaien tbv de economie en dus tijd hadden om de breien, haken, naaien voor -vaak grote- gezinnen.

    Mijn moeder heeft ook ooit een gebreid zwempak gedragen dat zich volzoog met water en dus tot tussen haar knieën hing als ze het water uitkwam. Lol.

    In groot Brittannië droeg men wol vanwege verkrijgbaarheid , prijs kwaliteit verhouding, lokatie en tijdstip maar wat ook nu telt is dat wol een goede isolatie geeft en het jaar door gedragen kan worden en het is prachtig in vergelijking met alle polyester, acryl, nylon, en andere producten uit aardolieafval vervaardigd. Het sleet wel eerder maar was ook beter reparabel en herbruikbaar.

    Je maakt veel los in me, herinneringen en ook lessen van mijn ouders die beiden in de wollen stoffen wereld gewerkt hebben, ik ben geboren in Tilburg , wolstad.

    Gr. Ellis

    • Hilde
      18 april 2017 at 10:03

      Dank je voor je uitgebreide antwoord! Het is leuk om te merken dat onze onderwerpen ook aanspreken die de tijd zelf (als kind) hebben meegemaakt.

      In de patronen uit Nederland die wij tot dusver hebben gevonden, wordt ook veel wol gebruikt (naast katoen en af en toe angora), ook bij truien met korte mouwen 🙂
      Mensen waren toen gemiddeld veel actiever in huis, omdat er nog niet zoveel apparaten waren die het huishouden ondersteunden, dat zal ook wel gescheeld hebben met warm houden!

  4. Ellis
    18 april 2017 at 18:02

    Juist ja, oude mensen hebben het altijd over vroeger 😄

    Iedere periode heeft zijn eigen-aardigheden. De mode die jullie hier uitstallen ken ik nog van mijn oma en moeder, ik sla even over maar zie heus de mooie details ervan, en jullie zijn de volgende generatie die er weer van genieten, leuk toch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *