Vintage van nu review: A Stitch in Time Vol 1

** Hilde werpt een blik op haar gateway drug into vintage knitting: A Stitch in Time Vol 1 van Jane Waller en Susan Crawford.**

 

DSC09637

Ik kan geen precies punt aanwijzen waarop ik helemaal voor vintage breisels ging, los van dat ik het altijd zulke leuke kleren vond in tv en film, maar ik weet nog wel hoe weg ik was van de Britse vintage patronen van A Stitch in Time Vol 1 die stuk voor stuk verschenen op Ravelry in 2008. Zo mooi! Zo bijzonder! Zo veel! De styling, de kleren, de modellen! ? Zoiets was ik nog niet eerder tegengekomen. Ik móest het natuurlijk hebben en ik heb er inmiddels verschillende patronen uit gemaakt. Eens kijken of het nog steeds een standaardwerk is!

 

A Stitch in Time Vol 1 - Jane Waller & Susan Crawford
A Stitch in Time – Vintage Knitting & Crochet Patterns 1920-1949: Vol. 1
Jane Waller & Susan Crawford
Arbour House Publishing Ltd, 2008
ISBN 978-0-9556206-2-1

 

ASIT Vol 1 (sorry, ik ga het afkorten vanaf nu) is eigenlijk een heruitgave van een gelijknamig boek uit 1972, van Jane Waller, dat mee zorgde voor een nieuwe impuls voor interesse in kleding uit de jaren ’20-’40 en in het bijzonder het zelf maken daarvan. Jane Waller, auteur van o.a. boeken voor kinderen, sociale geschiedenis en mode en nu gespecialiseerd in keramiek en tuinieren, gebruikte oude patronen maar paste deze aan aan de toenmalige smaak en snit. De heruitgave uit 2008 is niet alleen een veel uitgebreider boek – 57 patronen! – maar plaatste óók de oude patronen in het boek, zodat je altijd kunt kiezen voor de oorspronkelijke variant. Bovendien zijn de modernere versies niet zo radicaal anders als die in 1972. Overigens staan ook niet alle patronen van de versie uit 1972 in die van 2008!

The fabulous Susan Crawford is een Brits ontwerper, auteur en modehistoricus, gespecialiseerd in klassieke breisels en haaksels, met meer dan twee decennia ervaring and counting! Ze weet dus niet alleen veel over vintage knits, zoals in dit boek te zien is; ze ontwerpt ook moderne patronen geïnspireerd door het verleden. Check haar patronen op Ravelry! Susan woont op een boerderij in het noorden van Engeland met haar techie man Gavin en heeft een eigen kudde schapen. Na afgelopen jaar een succesvolle behandeling tegen borstkanker te hebben ondergaan, #fuckcancer, zijn we stilletjes aan het duimen dat komend jaar haar langverwachte Vintage Shetland Project zal verschijnen. Maar even terug naar ASIT Vol 1.

 

In de jaren '20 hielden ze van beige en haken, obviously.
In de jaren ’20 hielden ze van beige en haken, obviously.

 

ASIT Vol 1 beslaat 1920 tot 1949 (overigens is er ook een Vol 2, waaraan we zeker ook nog een keer aandacht aan gaan besteden, dat de jaren 1930-1959 beslaat, for all you fiftieslovers out there!). Vol 1 heeft maar een paar patronen uit de twenties, die het goed zouden hebben gedaan in series als Peaky Blinders of Downton Abbey, maar het leeuwendeel komt uit de jaren ’30 en ’40. Het boek is verdeeld in verschillende tijdperiodes: The Tubular Look 1920-32; The Feminine Look 1932-35; The Fitted, Tailored Look 1935-37; Smart Suits 1937-40 en The Square Look 1940-49. De dynamische jaren ’30 zijn dus goed vertegenwoordigd. Iedere periode wordt voorafgegaan met een stukje over de geschiedenis van die tijd. Niet alleen stijl, mode-ideaal, en silhouet komen aan bod, maar ook make-up en haar, ondergoed, zelf kleding maken, werk vs thuis, en trends gerelateerd aan wat er toen politiek en maatschappelijk gebeurde.

 

Deze jaren '30 jumpers zijn nog steeds heel draagbaar! Het truitje links lijkt heel erg op één die voorkwam in de film Gosford Park.
Deze jaren ’30 jumpers zijn nog steeds heel draagbaar! Het truitje links lijkt heel erg op één die voorkwam in de film Gosford Park.

 

Het is leuk te zien hoeveel verschil er tussen de idealen van een paar decennia zit; van jongensachtig recht en jeugdig in de jaren ’20 via de excentrieke details en competente looks van de jaren ’30 naar de brede schouders en slimme zuinigheid met garen van de jaren ’40. De modellen zijn ook goed gekozen en gestyled: Theodora Burrow van Theodora Goes Wild Knits , Fleur de Guerre van Diary of a Vintage Girl en Miranda Barrie doen veel om de sfeer van die tijd terug te halen.

 

De middelste is een prima voorbeeld van het soort truien die je goed met restjes kon breien, zoals in de jaren '40 onder het motto 'Make Do And Mend' veel werd gedaan.
De middelste is een prima voorbeeld van het soort truien die je goed met restjes kon breien, zoals in de jaren ’40 onder het motto ‘Make Do And Mend’ veel werd gedaan.

 

Een typisch vintage ding is dat heel veel truitjes korte mouwen hebben. Konden mensen toen beter tegen de kou of zo? Het is vast wel spaarzamer met wol, vooral als het ook hoge tailles zijn, maar persoonlijk vind ik wol te warm als het kortemouwenweer is, en als het frisser is zijn korte mouwen te koud. Ik vraag me af of meer vintage draagsters hier last van hebben! Ik denk er zelfs over om aan één van mijn vintage truitjes langere mouwen te breien, om het draagbaarder te maken.

 

Een ander typisch vintage ding: zelfgebreid ondergoed
Een ander typisch vintage ding: zelfgebreid ondergoed

 

Zelf houd ik heel erg van de hoge tailles en korte vestjes en truitjes uit de jaren ’30 en ’40, maar het is wel handig als je dan broeken, rokken of jurken hebt die daar bij aansluiten. Natuurlijk kun je de patronen ook langer maken – vooral van de 20s-truien zou je makkelijk tunieken kunnen maken! – maar in verschillende gevallen is dat in de nieuwe versies van de patronen al gebeurd. Soms pakte dat niet altijd even flatteus uit, vind ik zelf, maar wellicht speelden tijdsdruk en wispelturige garens een rol. En dan staan er altijd de oude patronen nog voor!

 

De eerste badpakken breiden mensen zelf!
De eerste badpakken breiden mensen zelf!

 

De nieuwe versies van de patronen gebruiken moderne garens, alleen zijn die helaas vaak niet meer te krijgen (net als bij de oude). Wij kijken vaak op Ravelry voor vergelijkbare garens, maar in de deels digitale heruitgave van 2011 (patronen zijn nu ook los verkrijgbaar via Ravelry!) zijn de patronen opnieuw gemaakt met Susan Crawfords eigen merk Britse wol Excelana, dat speciaal toegespitst is op vintage patronen. De meeste patronen zijn afkomstig uit dames- en breibladen; Everywoman, Good Housekeeping, Stitchcraft, Good Needlework & Knitting; andere zijn van wolmerken zelf zoals Bestway en Sun-Glo.

 

Deze heb ik allemaal zelf een keer gemaakt!
Deze heb ik allemaal zelf een keer gemaakt!

 

Verspreid door het boek vindt je authentieke tips, zoals ‘maak je eigen gebreide knopen of schoudervullingen!’ en ‘let op je houding als je breit!’. Een ander schattig detail zijn de tips in de oude patronen voor kleurcombinaties van je breisel met de rest van je outfit en accessoires. Nou zijn matchy-matchy tas en schoenen in de mainstream mode van nu weinig te vinden, omdat dat nu als een beetje braaf wordt gezien. Vaak denken mensen hierdoor en door alle zwart-wit foto’s en films dat mensen dan ook wel een vrij tam palet droegen. Verrassend genoeg zijn het vaak gedurfde kleurencombinaties die we nu niet vanzelfsprekend vinden: bessenroze met groen, poederblauw met pruimpaars, of hemelsblauw en bruin: the sky is the limit!

 

En deze staan op mijn wishlist!
En deze staan op mijn wishlist!

 

Zo nog eens door ASIT Vol 1 bladerend, zie ik nog tig truien en vesten die ik graag zou willen hebben. Al is het een prijzige aanschaf, ik vind het meer dan de moeite waard! Zie jij hier iets tussen wat je zelf zou willen hebben?

 

  7 reacties op “Vintage van nu review: A Stitch in Time Vol 1

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door ExactMetrics